نوشته شده توسط : پزشک و درمان

علت ایجاد فتق چیست ، راههای پیشگیری و درمان های خانگی فتق

 

فتق یا هرنیا یک عارضه بسیار شایع است. هر سال تعداد زیادی از افراد آن را تجربه می‌ کنند و بیش از یک میلیون عمل جراحی ترمیم فتق انجام می ‌شود. درک آنچه واقعا در بدن اتفاق می ‌افتد و گزینه ‌های درمانی می ‌تواند به شما در تصمیم ‌گیری برای مراقبت از فتق کمک کند.

فتق زمانی اتفاق می ‌افتد که اندام ‌های داخلی یا بافت ها از لایه عضلانی یا بافت‌ هایی که قرار است در آن نگه داشته شوند، خارج می شوند. این عارضه در نتیجه ایجاد یک نقطه ضعیف در عضله یا بافت حاوی آن رخ می دهد که می تواند توسط تعدادی از عوامل ایجاد شود.

افراد دچار فتق معمولا متوجه تورم یا برآمدگی در محل می شوند. این عارضه می تواند در مناطق مختلف بدن، از جمله ناحیه شکم، کشاله ران، قفسه سینه، و محل برش های جراحی قبلی ایجاد شود.

فتق چیست و کجاست

فتق یا هرنیا یک بیماری بسیار شایع است که می تواند افراد در هر سنی را مبتلا کند. متاسفانه، بسیاری از مردم از نحوه تشخیص این عارضه بی اطلاع هستند. فتق زمانی اتفاق می ‌افتد که بافت داخلی دستگاه گوارش شروع به بیرون زدگی می‌کند تا زمانی که به نقاط ضعیف ‌تر روی عضلات شکم فشار وارد کند. این وضعیت می تواند منجر به برآمدگی فیزیکی شود که به راحتی در قسمت خارجی پوست قابل مشاهده است.

شایع ترین ناحیه ای که فتق در آن رخ می دهد شکم است، اما برخی از آن ها می توانند در ران ها و ناحیه شرمگاهی ظاهر شوند. در حالی که برآمدگی ناگهانی ممکن است هشدار دهنده باشد، مهم است که به یاد داشته باشید که این عارضه بلافاصله برای سلامتی شما خطرناک نیست. اگرچه در برخی شرایط قطعا مهم است که با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

علائم فتق

درد و تورم شایع ترین علائم این بیماری هستند. البته فتق همیشه علائمی ایجاد نمی کند یا ممکن است فقط زمانی علائم داشته باشید که عضلات شکم خود را منقبض کنید. با این حال می تواند منجر به درد، سوزش یا احساس کشش شود، به خصوص در هنگام فشار فیزیکی.

حتی در بیمارانی که هیچ علامتی ندارند این عارضه باید برای ترمیم بررسی شوند. اگر قسمتی از روده توسط فتق فشرده شود، ممکن است در هضم غذا مشکل داشته باشید. همچنین محتویات داخل کیسه فتق ممکن است روی خودشان پیچ بخورند، که می‌تواند یک اورژانس جراحی باشد.

علت فتق

این عارضه در اثر فشاری ایجاد می شود که به یک ناحیه شکم فشار وارد می شود. فشار ممکن است ناشی از:

  • سرفه یا عطسه مداوم
  • اضافه وزن
  • بلند کردن، حمل یا هل دادن بارهای سنگین
  • یبوست
  • بارداری

انواع فتق

از هر ۴ مرد، ۱ نفر و از هر ۵۰ زن، ۱ نفر در مقطعی از زندگی خود حداقل یکبار این عارضه را تجربه می کنند. هرنیا زمانی اتفاق می افتد که بخشی از اندام داخلی یا بافت ناحیه ضعیف یا منفذی در عضله برآمده می شود. بیشتر آنها در ناحیه شکم ایجاد می شوند و به عنوان فتق شکمی شناخته می شوند. سایر انواع عبارتند از:

  • فتق اینگوینال در کشاله ران رخ می دهد و عمدتا مردان را درگیر می کند.
  • فتق ناف در اطراف ناف رخ می دهد و بسیار شایع است.
  • فتق برشی در نتیجه یک برش قبلی ایجاد می شود و ممکن است در ۲۵٪ از بیمارانی که جراحی کرده اند، رخ دهد.
  • فتق هیاتال در داخل دیافراگم ایجاد می شود. آنها برای تشخیص نیاز به آزمایش تصویربرداری دارند و معمولا با حالت تهوع، سوزش سر دل یا مشکلات بلع همراه هستند.

فتق شکم در مردان

واضح ترین نشانه این عارضه یک توده بیرون زده از شکم، ران یا ناحیه شرمگاهی است. برای برخی، برآمدگی زمانی که فرد در حالت ایستاده است، آشکارتر است. همچنین ممکن است زمانی که فرد به پشت دراز می کشد از بین برود. در اکثر موارد، خود برآمدگی با احساس سوزش یا درد شدید در ناحیه آسیب دیده همراه است. همچنین هنگام خم شدن یا سرفه درد زیادی در فرد ایجاد می کند.

برای مردان، علائم دیگری وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. به عنوان مثال اینگوینال هرنیا می تواند باعث ایجاد احساس کشیدگی در کشاله ران شود که به نظر می رسد وزن ناراحت کننده ای را به ناحیه شرمگاهی اضافه می کند. تعدادی از مردان نیز تورم اطراف بیضه ها را گزارش می دهند، به خصوص زمانی که فتق رشد کرده یا به سمت کیسه بیضه حرکت کرده است.

درمان فتق

درمان این عارضه معمولا جراحی برای ترمیم سوراخ موجود در دیواره عضلانی است. بیماران مبتلا ممکن است کاندیدای عمل ترمیم باز، لاپاراسکوپی یا روباتیک باشند.

در جراحی باز، عمل از طریق برشی که در آن فتق قرار دارد انجام می شود. تکنیک ‌های کم تهاجمی مانند جراحی لاپاراسکوپی و رباتیک، از ابزار و دوربین ‌های مخصوص برای تکمیل ترمیم استفاده می ‌کنند. تعمیرات رباتیک شامل ابزارهای کنترل شده توسط جراح با استفاده از تصویربرداری سه بعدی و فناوری های پیشرفته است. بیشتر اوقات از مش برای چسباندن فتق استفاده می شود.

اگر فتق عود کند ممکن است برای بازسازی دیواره شکم به عمل های اضافی و پیچیده نیاز داشته باشد. هدف از جراحی بهبود عملکرد دیواره شکم و بازگرداندن بیماران به شرایط عادی زندگی است. برخی از بیماران، مانند افرادی که سیگار می کشند یا اضافه وزن دارند، خطر عود بیشتری دارند.

عمل فتق

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است درمان های حمایتی را امتحان کند یا صبر کند تا ببیند آیا وضعیت شما بدتر می شود یا خیر. گاهی اوقات، آنها ممکن است یک عمل کوچک را برای تعمیر دیواره عضلانی تحت بیهوشی موضعی یا عمومی توصیه کنند. در این جراحی یک برش در شکم شما در اطراف فتق ایجاد می ‌شود و از بخیه‌ ها یا مش جراحی برای بستن بخش ضعیف عضله یا تقویت آن استفاده می ‌شود. هرنیای مغبنی ممکن است با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی ترمیم شود.

عوارض بعد از عمل فتق

برخی از افراد مبتلا ممکن است حتی پس از جراحی ترمیمی درد مزمن را در ناحیه آسیب دیده تجربه کنند. تورم در محل جراحی و نواحی تناسلی، نفخ شکم، کبودی و تجمع مایع در ناحیه کشاله ران، اتفاقات بسیار طبیعی پس از این جراحی است. به بیماران توصیه می شود در سه روز اول هر ساعت به مدت ۱۵ دقیقه از کیسه یخ استفاده کنند تا تورم کاهش یابد.

باید اطمینان حاصل کنید که پانسمان روی زخم های جراحی در سه روز اول خشک بماند. پس از سه روز، می توانید دوش بگیرید و پانسمان را عوض کنید.راههای پیشگیری از فتق

راههای پیشگیری از فتق

برخی از دستگاه ها (مانند کمربندهای حمایتی) و روش های درمانی (مثلا فیزیوتراپی و دارو برای سرفه و یبوست) برای کاهش علائم و کاهش ناراحتی در دسترس هستند. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه آیا آنها برای شما مناسب هستند صحبت کنید. شما می توانید شانس ابتلا به این عارضه را کاهش دهید اگر:

  • غذاهای حاوی فیبر زیاد بخورید تا از یبوست جلوگیری کنید
  • حفظ وزن سالم
  • هنگام بلند کردن اجسام سنگین با خم شدن از روی زانوها استفاده کنید نه کمر
  • اگر سرفه یا عطسه مداوم دارید، تحت درمان قرار بگیرید
  • سیگار را ترک کنید زیرا این امر می تواند باعث سرفه های مداوم شود که می تواند به دیواره شکم شما فشار وارد کند.

فتق در زنان

انواع مختلفی از هرنیا وجود دارد و هر نوع می تواند علائم منحصر به فردی ایجاد کند. علل بسته به نوع آن متفاوت است. هیچ راهی برای تضمین عدم ابتلا به این عارضه وجود ندارد. خوشبختانه، یک سبک زندگی سالم می تواند احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد. فتق در زنان بیشتر در ناحیه کشاله ران ایجاد می شود و زمانی رخ می دهد که بخشی از روده از دیواره شکم نزدیک شریان فمورال بیرون بزند.

فتق معده

این عارضه در قسمت فوقانی معده رخ می دهد، جایی که از سوراخی در دیافراگم (عضله ای که قفسه سینه را از شکم جدا می کند) بیرون می زند. این وضعیت به روش های مختلف با صلاحدید پزشک قابل درمان است.

فتق بیضه چیست

فتق کیسه بیضه یا فتق در ناحیه کیسه بیضه یا کشاله ران به عنوان فتق اینگوینال شناخته می شود. علامت اولیه این عارضه برآمدگی در کشاله ران یا کیسه بیضه است. این بیماری زمانی رخ می دهد که بافت از نقاط نازک یا ضعیف شده در عضله کشاله ران عبور می کند که منجر به برآمدگی می شود. این وضعیت ممکن است دردناک باشد یا باعث سوزش شود.

بسیاری از فتق ها نتیجه بلند کردن اجسام سنگین هستند و در مردان ده برابر زنان شایع تر است. علائم فتق اینگوینال ممکن است شامل درد، ناراحتی در ناحیه کشاله ران، برآمدگی دو طرف استخوان شرمگاهی یا تورم در نزدیکی بیضه ها باشد.

باد فتق

باد فتق ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود و معمولا زمانی رخ می دهد که یک اندام داخلی (معمولا روده یا مثانه) یا بخشی از روده از طریق عضله اطراف به بیرون فشار می آورد. فتق ها از خفیف تا بسیار دردناک هستند. اگر آنها به خودی خود از بین نرفتند، ممکن است برای جلوگیری از بدتر شدن آنها نیاز به جراحی داشته باشید.

باد فتق مردان

باد فتق در مردان در واقع به فتق کیسه بیضه اشاره دارد که می تواند باعث درد، تورم و ناراحتی در اطراف بیضه شود. انسداد روده و احتقان بافت روده از عوارض احتمالی فتق اینگوینال است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. به همین دلیل، مهم است که هر گونه علائمی را توسط پزشک بررسی کنید و معاینه فیزیکی معمول داشته باشید.

علائم فتق در مردان

این بیماری یک وضعیت دردناک است و زمانی رخ می دهد که یک اندام داخلی یا سایر قسمت های بدن از طریق نقطه ضعف دیواره عضلانی یا بافتی که به طور معمول آن را در جای خود نگه می دارد، فشار می آورد.

اکثر بیماران فتق را در ناحیه شکم بین قفسه سینه و باسن تجربه می کنند. در برخی موارد می تواند در ناحیه بالای ران و کشاله ران نیز ایجاد شود.

اکثر فتق ها در مراحل اولیه تهدید کننده زندگی نیستند اما هرگز خود به خود ناپدید نمی شوند. پزشکان جراحی را برای جلوگیری از هرگونه عارضه کشنده توصیه می کنند.

آیا فتق خطرناک است

فتق بدون علامت بیماری خطرناکی نیست، اما نوع علامت دار می تواند باعث ایجاد شرایط تهدید کننده زندگی شود. چنین مسائلی شامل انتروکولیت نکروزان (التهاب شدید روده) و سپسیس است.

درمان های خانگی فتق در طب سنتی

استفاده از کمپرس سرد: استفاده از کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده ممکن است به کاهش تورم و ناراحتی کمک کند.

داروهای ضد درد بدون نسخه مصرف کنید: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید: رژیم غذایی با فیبر بالا ممکن است به کاهش یبوست کمک کند، که می تواند بر عضلات و بافت های شکم فشار وارد کند و علائم شما را تشدید کند.

از غذاهای تند پرهیز کنید: پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از رفلاکس اسید از غذاهای تند و غذاهای حاوی گوجه فرنگی خودداری کنید. متخصصان بهداشت نیز توصیه می کنند سیگار را ترک کنید.

از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید: بلند کردن اجسام سنگین می ‌تواند بر عضلات و بافت ‌های شکم فشار وارد کند و علائم را تشدید کند.

داروی فتق

علیرغم اینکه داروهای OTC یک گزینه موثر برای این بیماری در نظر گرفته می شوند اما تنها یک راه حل موقتی هستند که به بیمار در کاهش علائم کمک می کنند. داروهای تجویزی برای افرادی که بیش از یک بار این عارضه را تجربه کرده اند، مفید است.

درمان قطعی و فوری فتق

این بیماری فقط با جراحی قابل درمان است و جراحی لاپاراسکوپی بهترین راه برای رهایی از این مشکل بدون ایجاد برش در بدن است. شما می توانید از طریق برخی تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی از این عارضه پیشگیری کنید. اگر فتق شما هیچ دردی ایجاد نمی کند، پزشکان به شما توصیه می کنند قبل از جراحی مراقب باشید. در حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان این عارضه ممکن است عود کند و بیمار مجبور به انجام جراحی دیگری شود.





:: برچسب‌ها: ایجاد فتق , درمان , خانگی , فتق ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: